fredag 30 juni 2017

Lyxig kladdkaka



Jag hittade ett recept inne hos Lindas bakskola.
Jag visade Melwin en bild och han sa direkt: du måste baka den!
Kan inte säga att jag var svår att övertala.

Vår överenskommelse är att jag bakar och han njuter.


Snacka om lyxig kladdkaka när det är både kladdkaka, glasyr och strössel. Lovar att den är precis lika god som den ser ut.


Receptet är som sagt från Lindas bakskola.

Ca 12 bitar
150 g smör
1 krm salt
3 dl strösocker
2 msk kakao
1 ¾ dl vetemjöl
2 ägg
Glasyr
50 g smör
2 msk kakao
1 msk vaniljsocker
ca 3 1/2 dl florsocker
1 msk kaffe(reglera mängden florsocker och kaffe till en lagom bredbar glasyr)
Garnering
ca ½ dl strössel
GÖR SÅ HÄR
1. Sätt ugnen på 180 grader. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt resten av ingredienserna och blanda till en slät smet.
2. Häll smeten i en smord och bröad springform, ca 24 cm i diameter. (Bröa gärna med kokos).
3. Grädda kakan mitt i ugnen i 22–24 min. Låt den kallna i formen.
4. Glasyr: Smält smöret i en skål. Tillsätt resten av ingredienserna och blanda ihop till en bredbar glasyr. Tillsätt lite extra florsocker om den är för lös eller lite mer kaffe eller vatten om den är för fast i konsistensen.
5. Strö över strössel. Ställ kakan i kylen i ca 30 min och låt glasyren stelna innan den skärs i bitar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar