fredag 12 januari 2018

Virkat pennskrin


Jag har så mycket pennor till min Bullet journal. Så svårt att hålla reda på då dom ligger överallt och jobbigt när jag sitter vid olika platser med min bujo. Alltså kom jag på att jag behövde ett pennskrin. Men tycker det är ganska tråkigt att köpa och dessutom onödigt. Idén växte fram. Jag kan ju virka ett eget. Det kan inte vara så svårt. 


Jag tog fram garn som jag ville ha och sen satte jag igång och la upp maskor. Jag mätte dom mot mina pennor och la till lite extra. Fasta maskor fram och tillbaka några varv innan jag bytte färg. Sen fortsatte jag och stannade ibland för att se hur stort det vart när jag vek den. När jag tyckte att storleken var lagom vek jag den, virkade ihop sidorna och vände den sedan ut och in för att kanterna skulle se så bra ut som möjligt. 


Jag visste inte hur jag skulle göra med låsningen eftersom jag inte hade några knappar hemma. Jag bestämde mig för att göra en lång fläta och sätta fast för att kunna snurra runt. Så längs ner virkade jag en liten extra grej att stoppa in flätan i. Så nu när jag ska låsa den stoppar jag ner flätan i det lilla hålet, drar runt den och sen stoppar jag ner den sista delen av flätan i hålet där flätan är fäst. Svårt att förklara och jag var visst inte så bra på det.  Den håller i alla fall väldigt bra och jag tycker den blev fin. Nu hänger den ihop med min bujo hela tiden och jag har alla pennor jag behöver. Plus linjal och sudd. 

2 kommentarer: