onsdag 13 juli 2016

Rabarbersaft


Jag tror aldrig att jag har gjort saft förut. Jag har ett minne från min barndom att min mamma gjorde de. Kokade och sen hällde ner i en stor tygpåse på en konstig ställning så de droppade ner i en hink under. Men om jag tyckte om de sen vet jag inte. Sen kommer jag ihåg att mormor ibland gjorde flädersaft. De tyckte jag var väldigt gott.


De finns en hel del rabarber här. Så gott! Så jag googlade lite och hittade ett recept på saft. Väldigt snabbt och enkelt. Tyckte de var utmärkt som första gångs försök. Det var Leilas recept och det tog bara 15 minuter. Eller 20 om man räknar med att jag tvättade och skar all rabarber.


Och visst blev de saft. Väldigt god tyckte vi vuxna. Barnen var inte lika förtjusta tyvärr. Man behöver ha i mycket mer av den än vanlig köpesaft vilket gjorde att den fick åt fort. Väldigt fort. Första flaskan tog slut på ett dygn. Men gott och enkelt var de. Och vi har ju mera rabarber.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar